And the sky fall

...och så var det fredag igen! Den här veckan har bara rusat förbi. Lik som de andra 7 veckorna det här året. Inte ens 50 veckor kvar på det här året. Det är alltså hög tid att ta tag i år 2013!
 
Ikväll har vi i vanlig ordning ätit tacos. Efter våra tacofredagar vi haft i 2,5 år så har vi nu blivit tvungna att uppgradera tacosåsen till hot. Joråsatte, jalapenos och smoked chili & garlic-krydda räcker inte till längre. 
 
Och som fredagsmysfilm blev det Skyfall. Helt okej film alltså. Och så massa Wii U:ande på det. Hittade ett litet spel i Nintendoland där Joakim fick springa runt som Luigi med ficklampa och jag var spöke. Så skulle man fånga varandra. Jag såg honom på gamepaden medan han inte såg mig om han inte lyste med ficklampan. 
 
Imorgon kommer familjen Persson över och vi ska bjuda på färskostsfyllda oxrullader med potatisklyftor. Till efterrätt marängswish. Alla andra efterrätter jag hade tänkt göra krävde nya dessertskålar och jag hittade inga jag gillade.
 
Nu ska jag leta efter inredningsdetaljer till vårt sovrum. Vill ha guldiga grejer. Vitt, glas och guld yummy!

epidemic

Sådär ja! Tentan skrevs i fredags och det kändes helt okej. Skulle sitta väldigt fint med ett VG men jag tror inte riktigt det räckte till. På eftermiddagen hade vi även presentation av vår affärsidé och det gick super! Alla behövde inte göra, men vi valde att köra på. Fick bra feedback också så nu är vi sugna på att sätta igång och köra på riktigt. 
 
När jag kom hem låg det ett stort paket på hallgolvet. Joakim hade köpt en Nintendo Wii U till mig. Haha! Vi var på Media Markt för någon vecka sen och då fastnade jag och så tänkte han att det var en bra anledning för att köpa nya grejer. När jag spelade lite imorse såg jag dock att Joakim hade högsta rekord på typ alla småspel i Nintendoland. Joråsatte.
 
I lördags körde vi en heldag inne i stan. Vi gick runt hela A6, och även in på Elgiganten och IKEA. Efter en korv på IKEA så sprang vi rakt på Fanny och hennes andra hälft. Det var en väldigt trevlig överraskning för mig som väldigt sällan ser folk jag känner igen. 
 
Igår var vi en sväng ut till svärmor för att lämna tillbaka datorn som jag lånat under tiden som Joakims lillebror varit på skidsemester. Sen blev det en sväng till familjen Persson för fika och massa bus. Jag och Julia hade kaffebjudning där det bjöds på pannkakor med paj och chips. Till efterrätt blev det godis. Sedan kollade vi på när Pippi skrämmer Tommy och Annika i grottan där Draken bor. Typ 6 gånger tror jag. 
 
När vi kom hem orkade vi inte med någon middag så det blev lite brieost och oliver till Harry Potter - bara två filmer kvar nu! 
 
Idag är det dags för ny kursstart. Metoder i epidemiologisk forskning. Sug på den ni! 

Fullt upp och ner

Har försökt knåpa ihop ett inlägg flera gånger den här veckan men jag har fullt upp med saker att göra och fullt ner med ro. Imorgon skriver vi tenta och så hoppas vi att nästa vecka blir lite lugnare. Tummen upp för att jag kommit iväg till gymmet två gånger i tentastressen den här veckan.

Torsdagsplugg

Igår var dagen då vi skulle få tillbaka tentorna som vi gjorde i januari. Varje gång jag loggade in i studentportalen så möttes jag av att det gick att anmäla sig till omtentan men inget resultat. På kvällen, precis innan jag ska släcka lampan och stänga ute omvärlden ser jag på facebook att folk fått sina resultat. Med hjärtat i halsgropen loggade jag in för att kolla. Besvikelsen över att behöva göra den första omtentan under hela utbildningstiden la sig som ett täcke över mig. Kul kul... Men icke! Ett VG satt som en smäck rätt i besvikelsen! Ett VG! Högsta betyg! Och jag som var toksäker på att det var omtenta som gällde för hela slanten. Blev superpigg och började diskutera politik (?!) med Joakim. Allt för att inte han skulle somna under tiden jag var i lyckorus.
 
Idag var tanken att vi skulle ha en pluggdate i Tidaholm. Men när jag vaknade och såg vädret ute så blev jag så arg. Måste det verkligen komma mer snö hela tiden? Att det är snö ute är jag helt med på, no problemas. Men att det ska fyllas på...Kollade smhi-appen och det såg inte ut att bli bättre under dagen så jag tog det säkra före det osäkra och stannar hemma.
 
Istället ska jag ge mig på ännu mer plugg. Just nu har jag flyt i alla budget uppgifter. 

Avskaffa ekonomin!

Har suttit och tragglat med vårt räknehäfte hela dagen. Räknar ihop, räknar om, räknar isär. Lägger till, tar bort. Ibland blir det rätt och så försöker jag se hur jag gjorde. Gör likadant på nästa uppgift, men då är det inte rätt längre. Känner att det fattas en pollett som skulle behöva trilla ner så skulle allt vara glasklart sedan. 
 
Men tills dess tycker jag att vi kan ta bort det här med avskrivningar, lån, räntor m.m. Då hade jag kanske haft en chans. In- och utgifter är ju lätt som en plätt.

Det här med fett

Jag har gått och funderat på en sak ett tag. Idag tog jag och gjorde slag i saken och frågade Åse (56kilo.se).
 
Min fråga:
Hej Åse!

Jag har funderat på en sak ett tag. Det här med att det sägs att fett proppar igen blodkärlen om man äter för mycket. Är inte det rätt ologiskt?

Jag bara tänker som kokosolja exempelvis, som blir flytande vid 25 grader. Om man stoppar det i en kropp som har en medeltemperatur på 37 grader, hur kan det då stoppa igen kärlen?

Tänker jag helt fel? Är det andra saker som skulle kunna spela in?

Åses svar:
Du har helt rätt! Tänk blodkärlen som ett glas med vatten (blod är vattenlösligt) vad händer när du häller i olja, fäster det?
Nej.
Men häll nu ner vetemjöl i oljan, vad händer? Fäster det nu?
Socker (glukos) är det som är problemet men det vet läkarna. Mycket stärkelse och mycket dåligt fett= det skapar våra hjärt och kärl! Socker oxiderar dessutom kroppen och är inflammationshöjande!


Full fart, veckoslut!

Hallå där, det var inte igår. Har hänt massor de senaste dagarna. I torsdags blev det en sväng till skolan för att jobba med vårt grupparbete. Efter lunchen gick vi hem till en klassis och dröna på sängen istället. Det är sådana stunder man verkligen älskar att gå i skolan ;)
 
I fredags blev det massa fix här hemma och träning på det. Var inte så överdrivet sugen egentligen men ibland måste man bara göra det också. Igår tog vi en spontan roadtrip hem till pappa för att fira farmor som fyllde år i torsdags. Upp 6.30, tog en frukost på McDonalds, köra köra bil. Pappa hade gjort jättegott kött (som vanligt) som han bjöd på. Farmor hade bakat mina favoritkakor. Kul att träffa alla syskonen också. Och även få träffa lilla Matilda för första gången.
 
Och i vanlig ordning har jag ju en väldigt väldigt snäll syster. Ibland undrar jag vart hon fått sin givmildhet ifrån. Jag fick med mig en massa torrvaror hem så som mandelmjöl, kokosflingor, vaniljpulver, kakao m.m. Sånt där som alltid går åt men man missar köpa nytt. Fick även ett gäng nya kläder och ett par supersnygga skor! Skyhöga klackar men ack så snygga! Pappa skickade med massa eget producerat kött så nu har vi hela frysen fylld med ko. Runt 15-snåret gav vi oss av hemåt igen. Stannade i Mantorp på vägen för att köpa vatten sen full fart hemåt. Vi kom hem rätt skapligt runt 18.30 och då var det full fart med att fixa kvällens räkcocktails.
 
Vi gjorde en variant på Per Morbergs räkcocktail med inspiration från 56kilo.se. Vi hade isbergssallad, sugarsnaps, kokt ägg, avokado, royal greenland-räkor och hemgjord rhode island dressing gjord på bl.a chilisås med vitlökssmak. Sedan delade vi på en flaska vitt, åt cocktailsen, såg på Melodifestivalspremiären och jag däckade snabbt när jag la huvudet på kudden.
 
Idag har vi börjat kolla på Harry Potter, igen. Ett år sedan sist så det är dags nu. Joakim köpte hela boxen på bluray i veckan så vi har en del att ta igen. Vi har nog kommit till halva andra filmen. 
 
Nu ska jag snart kila iväg och hämta honom från datorn så vi kan söndagsmysa till sista avsnittet av En pilgrims död. Visserligen inte supermys serie men det blir ju vad man gör det till!